fredag 21. februar 2014

Den brennende kjærligheten

Seks år etter sin første kirkelige messe utga Eldkvarn i samarbeid med Valle Erling og presten Mikael Ringlander en ny messe i 2006. Den hadde tittelen "Kärlekens låga". I oppbygning og tekstmessig sammensetning har den mye til felles med forgjengeren "Kärlekens törst" fra 2000. Også her er samtlige sanger utgitt tidligere, men opprinnelig uavhengig av hverandre og spredt over en periode på 16 år. I "Kärlekens låga" (= "kjærlighetens flamme") spilles de 12 sangene i rask rekkefølge som én brennende tanke.
Annedalskyrkan i Göteborg var arenaen også ved denne messens urframføring. På CD-utgaven er de religiøse innslagene som preken, bibellesning og nattverd utelatt; det er bare sangene som blir framført og bærer messehelheten.
"Kärlekens låga" viser, symptomatisk nok, en større grad av kompromissløshet enn den forrige Eldkvarn-messen. Musikken har denne gangen ikke latt seg dempe eller innstilles på kirkerommets andakt. Her fyres det løs, og mange av sangene handler om kjærlighet virkeliggjort i erotisk utfoldelse. Låter som "Långsamt tåg", "7:e våningen" og "Mitt hjärta tillhör dig" er framstående eksempler på nettopp dette. Denne messen hyller den aller heteste kjærlighet i videste forstand, også kjødelig.
Jeg vil driste meg til å hevde at "Kärlekens låga" tekstmessig og intensjonelt er mer opptatt av himmelen i kjærligheten enn Gud i himmelen. Samtidig skriver prosjektlederen Valle Erling dette på CD-omslaget:

"Kärlekens låga är en mässa om livets lyckliga stunder. Tolv sånger om kärlek. Den kärlek som sätter våra hjärtan i brand. "Den som älskar måste lämna allt," sjunger Plura. För att hålla kärleken levande måste den ständigt brytas isär. Liksom brödet och vinet i mässan."

Jeg har hørt "Kärlekens låga" live noen ganger, men langt flere ganger har jeg hørt "Kärlekens törst". Det slår meg at den sistnevnte, som omhandler den sønderrivende, såre og lengtende kjærligheten, har mer av det guddommelige i seg. Kanskje litt typisk at det er ved smerte mennesker uttrykker sitt behov for Gud. Når kjærligheten derimot brenner, er heftig, vill og gjensidig, forsvinner tak og vegger, og himmelen synes å ligge åpen. Men de hete elskende synes ikke først og fremst å være opptatt av hvem som befolker himmelen fra før.

"Genom natten, genom dagen 
skall mitt hjärta ropa ditt namn."

(Plura Jonsson, Eldkvarn, i sangen "Mitt hjärta ropar ditt namn", fra albumet "Utanför lagen", 1986.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar