tirsdag 7. januar 2014

En moderne martyr

Dette monumentet er et minnesmerke over Den salige pater Jerzy Popiełuszko. Minnesmerket står i Częstochowa, inntil avenyen som fører fra sentrum og opp til Jasna Góra-klosteret. De som kommer på valfart til Den sorte Madonna, kan ikke unngå å se statuen i skinnende, rustfritt stål på et fundament av granitt.
Jeg er mer enn gammel nok til å huske navnet Jerzy Popiełuszko fra nyhetene på begynnelsen av 1980-tallet. Dette var tiden da fagbevegelsen Solidaritet organiserte streiker, demonstrasjoner og aksjoner i de store byene i Polen. Arbeiderne hadde en viss støtte fra Kirken, men det krevde mot og offer, og de prestene som tok seg av massene av aksjonerende arbeidere, fikk gjennomgå og er siden blitt husket. Jerzy Popiełuszko var en av dem, og ingen fikk gjennomgå mer enn han.
Sammen med Lech Wałęsa var han med på å grunnlegge Solidaritet ved skipsverftet i Gdańsk i august 1980. Han feiret messe for arbeiderne, talte flammende mot det kommunistiske regimet og samlet iblant over femti tusen deltakere ved messene.
I 1983 ble pater Popiełuszko arrestert. Han ble senere løslatt, men fikk ikke være i fred. Sikkerhetspolitiet skal ha planlagt å la ham omkomme i en arrangert trafikkulykke, men dette lyktes ikke. Bare en uke senere, 19. oktober 1984, ble han lurt med i en bil etter et møte. Bilen var på vei mot Toruń, men ble stoppet av hemmelig politi som utga seg for å være trafikkpoliti. Han ble slått bevisstløs og deretter banket voldsomt og påført store, indre skader. Til slutt ble han kastet i elven Wisła med en sekk med steiner bundet til foten.
Det gikk elleve dager før han ble funnet. Obdusenten som undersøkte liket, mente at han kan ha vært i live da han ble kastet i elven.
Jerzy Popiełuszko ble 37 år gammel. En tapper ung mann, en høyt ansett prest, massenes helt, en martyr fra moderne tid. Den 6. juni 2010 ble han saligkåret i Warszawa.
Alle disse historiske og biografiske opplysningene er hentet fra katolsk.no, nettstedet til Den katolske kirke i Norge.
Dette er første gang jeg omtaler Den salige Jerzy Popiełuszko her på denne bloggen, men det blir ikke siste gang. Fordi jeg så tydelig husker navnet hans og nyhetsrapportene om hans skjebne på 1980-tallet, har jeg følt meg berørt av en sår gjenkjennelse hver eneste gang jeg har støtt på navnet hans eller bilder av ham. Han var født 10 år før meg.
I Polen ses han mange steder i form av bilder, gatenavn, bautaer og bøker. En steintavle til hans minne ble i 2011 avduket inne i den lokale katolske kirken her hvor jeg bor, og i august hvert år arrangeres en pilegrimsvandring gjennom Indre Østfold til et minnesmerke for Jerzy Popiełuszko ved bredden av innsjøen Øyeren.
Jerzy Popiełuszko er viktig i mitt liv - ikke på noen måte så viktig som han er for polakkene, men like fullt av stor betydning. Da jeg oppdaget det store minnesmerket i Częstochowa på bildet øverst, var jeg på min første pilegrimsferd i Polen. Å se Popiełuszko inntil avenyen slik, i rustfritt stål og med blomsterbuketter ved sokkelen, fikk følelsene til å velte opp i meg, og jeg blir andektig hver gang jeg støter på denne fantastiske salige.
Jeg kommer til å skrive mye mer om Jerzy Popiełuszko, for det har han fortjent.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar