fredag 3. januar 2014

Møte med det forunderlige

Det er ikke noe hvilket som helst bilde som oppbevares bak en smijernsport og et forheng i klosterkapellet i Jasna Góra, Częstochowa, Polen. Bildet forestiller Jomfru Maria med Jesusbarnet på fanget. Begge to er lett kjennelige på en stor, gylden glorie rundt hodet.
Bildet har fulgt polsk i historie i svært mange århundrer og har brakt velsignelse og glede i all dramatikken. Under en kamp om selve bildet ble det påført to striper i malingen på Marias kinn. Det sies at det har vært gjort gjentatte forsøk på å reparere skaden, men de to stripene har alltid dukket opp igjen. Derfor er stripene spesielt framtredende i de tallrike kopiene som er laget av bildet - det gjelder å understreke at de er til stede.
Ingen vet hvor gammelt bildet er, men det er meget gammelt, mer enn 1500 år. Faktisk kan det rent hypotetisk være så gammelt at det fins forsvar for den svimlende legenden om dets opphav:
Legenden sier at bildet er malt av evangelisten Lukas. Han skal ha hatt Jomfru Maria selv som modell etter at Jesus hadde fart opp til himmelen. Mens Lukas malte, fortalte Maria ham om Jesu barndom. Det var disse fortellingene som satte Lukas i stand til, som den eneste av evangelistene, å kunne fortelle en lang rekke beretninger fra Jesu barndom i sitt evangelium.
Jorden rykkes et lite øyeblikk ut av sin bane og sitt kretsløp  når jeg tar inn over meg denne legendens mulighet. Det gjør det til en enda større og nesten eksistensiell opplevelse å ha sett selve bildet, Den sorte Madonna, malt av evangelisten Lukas, med et spørsmålstegn kledelig omgitt av parentes etter Lukas(?).
Jeg vet at dette er høyst usikkert, og jeg vet at historien er litt for luftig til at jeg kan tro fullt og fast på den, men muligheten for at den tross alt kan være sann, gir meg en opplevelse av tidløshet, av forbindelse med evigheten via Bibelen og noen av de personene som formidlet beretningene i min religion.
Det var i løpet av 2010 at jeg ble kjent med Den sorte Madonna og Jasna Góra og de mange legendene som er knyttet til det eldgamle bildet. Som tidligere nevnt skaffet jeg meg mye kunnskap før selve reisen til Częstochowa; ekspresspilegrimsferden var som vanlig svært godt planlagt og forberedt.
I ettertid har jeg støtt på flere slike svimlende legender, og så sent som i september 2013 oppsøkte jeg et par andre pilegrimsmål med tilsvarende legendarisk innhold. Livet er blitt rikere; jeg sitter her med en masse mytisk kunnskap som folk rundt meg ikke tar seg tid til å fordype seg i, og jeg har fått se ting med mine egne øyne ting som med sitt inventar av legender og ubekreftet historie har stilt meg ansikt til ansikt med nettopp evigheten.
Jeg gleder meg faktisk til å fortelle mer fra mine ekspressferder til reisemål av uvanlig hellighet og mystikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar