fredag 13. desember 2013

Å reise til Ptuj

Min reise til Ptuj ved fastelavnstider 2010 inneholdt en omfattende bruk av transportmidler. For å komme til Slovenia var det ikke aktuelt å bruke annet enn fly. Jeg valgte Czech Airlines, dels fordi det var rimelig i pris, men mest fordi avgangstidene for både utreisen og hjemreisen passet best med dette selskapet.
Å komme seg med fly fra Oslo til Praha var enkelt; Czech Airlines fløy fra Oslo i 2010, men det er det slutt på nå. Vel framme på flyplassen ved Praha var det som vanlig ved mellomlandinger to ting det gjaldt å ordne: Først finne ut hvilken gate neste fly skulle gå fra, deretter finne et passende sted å ta en øl. Sammen med mitt reisefølge klarte jeg begge deler meget bra.
Utenfor gaten til flyet fra Praha til Ljubljana sto det ikke noe fly, men like før avgangstiden var inne, rullet det opp en buss. Vi steg inn sammen med noen få andre, og bussen kjørte en lang, lang tur utover flyplassen. I det gråbleke vinterlyset skimtet vi etter en lang stund noen små, tomotors fly langs ytterkanten av flyplassen. Bussen stanset ved det midterste flyet, og vi ble sluppet inn. Bildet ovenfor er tatt gjennom vinduet i bussen på det tidspunkt da jeg skjønte hva slags fly vil skulle bruke ved turens neste etappe.
Flyet hadde færre enn 40 seter, men det holdt i massevis; vi var i alt 12 passasjerer, viste det seg. Turen gikk helt greit. På Brnik flyplass i Ljubljana tok det uventet lang tid å få bagasjen til de få passasjerene inn på transportbåndet. Mens vi ventet, kom vi i snakk med en ung slovener som hadde vært med det samme flyet. Han hadde bil i parkeringshuset ved flyplassen og tilbød oss skyss inn til byen så snart vi hadde fått bagasjen.
Bilen var en sportsmodell av en BMW. Den hadde lite bagasjeplass, men vi stuet veskene inn i baksetet og dro av sted. Bilen var oppe i 150 kilometers fart i fredagstrafikken på motorveien inn mot Ljubljana. Vi ble satt av ved jernbanestasjonen, fant billettluka og kjøpte togbillett til Ptuj. Vi var i rute etter togtidene jeg hadde funnet på det slovenske jernbaneselskapets nettsider, www.slo-zeleznice.si/.
Togene i Slovenia kjører i et bedagelig tempo. Skinnene er de samme som i Jugoslavia-tiden og tåler ingen høyhastighetstog. Ferden varte i over to og en halv time, og vi passerte småbyer og tettsteder samt ølbryggeriet Laško mens jernbanen nesten hele veien fulgte en elv; først Sava, så Drava.
Fra Ptuj stasjon var valget enkelt: Det ble taxi til hotellet. Vi sjekket inn på hvert vårt enkeltrom ved Park Hotel, som nå for tiden er stengt.
Det var fredag kveld 12. februar 2010, og mitt reisefølge og jeg hadde tilbakelagt omkring 2100 kilometer i lufta og på bakken. Selve reisedelen av vårt pilegrimsmål var unnagjort, og vi var klare for å ta inn over oss målets karakter og innhold.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar