søndag 22. desember 2013

Ferske inntrykk

Jeg har tidligere nevnt at jeg skrev en blogg om min vei inn i Den katolske kirke. Skrivingen pågikk i over halvannet år og ble avsluttet da jeg konverterte og bloggens målsetting var nådd.
Det var nettopp i denne tiden min første reise til Kurentovanje i Ptuj fant sted, og jeg skrev ni blogginnlegg fra reisen. Dette var før jeg hadde begynt å regne meg selv som en pilegrim. Riktignok omtalte jeg turen til Ptujska Gora som en valfart, men jeg hadde ennå ikke kommet til noen konklusjon når det gjaldt mitt forhold til Kirken. Jeg hadde heller ikke fått noe overblikk over min egen posisjon som en vandringsmann. Derfor var pilegrimsrollen ikke helt etablert i meg.
Jeg legger merke til at innleggene på min blogg fra 2009-10 var veldig, veldig lange. Av den grunn trenger jeg ikke henvise til alle de ni tekstene om turen til Slovenia, men la meg starte nettopp med en link til min autentiske og umiddlebare beskrivelse fra besøket i Basilikaen for Den kappekledde Beskytterinnen: Valfart til en slovensk helligdom, fra 18. februar 2010.
Min omtale av selve karnevalsopptoget fra den gang hadde den merkelige tittelen Karnevalet er over. Det viser meg at jeg var mer opptatt av de religiøse aspektene ved fastelavnshelgen enn selve reisen og opplevelsene som helhet. Teksten om karnevalet er faktisk en av de korteste fra den tiden, men den er utstyrt med en rekke bilder og en liten video.
Mitt besøk i Ptujska Gora var mitt første møte med et katolsk pilegrimsmål. Jeg var overhodet ikke forberedt på å se alle souvenirene i utsalget utenfor kirken. Det fikk meg til å skrive en lang refleksjon under tittelen Nips.
Til slutt vil jeg trekke fram en tekst om et innslag som overrasket meg enda mer enn souvenirene: Et krusifiks på hylla bak en bardisk. Med sitat fra mitt svenske favorittband Eldkvarn kalte jeg innlegget: ...som Kristus i en bar.
Denne teksten ble skrevet 24. februar 2010 og avsluttet min daværende serie av betraktninger fra turen til Ptuj. Jeg har skrevet mer i ettertid, ikke bare de i alt fem siste innleggene på denne relativt nye bloggen, men også artikler i det lokale menighetsbladet og innslag i annet skriftlig materiale. Jeg skriver mye, men hittil uten annen inntekt enn gleden ved å skrive. Jeg er en amatør på de fleste områder, og jeg erkjenner min posisjon.
Om noen uker drar jeg som nevnt tilbake til Ptuj og Kurentovanje 2014. Det vil ganske sikkert avstedkomme mer skriving!
- - -
Med referansene til fire av innleggene fra den forrige bloggen avslutter jeg skildringene fra Ptuj i denne omgang. Neste tekst vil være en ny refleksjon før jeg henter fram andre valfartsminner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar