søndag 15. desember 2013

Ptujska Gora

Ptujska Gora - Ptuj-fjellene - er en liten høyde sør for Maribor, Slovenias nest største by. Femten km øst for det beskjedne høydedraget ligger småbyen Ptuj, der jeg i 2010 var på karneval.
Inne i kirken i Ptujska Gora er det en altertavle med et bilde utskåret i tre og malt  i velvalgte farger. Bildet forestiller Jomfru Maria iført en kappe som ved hjelp av sju engler holdes utstrakt slik at den dekker en menneskemengde. Kanskje forestiller mengden hele verden, slik at bildet blir et uttrykk for Marias beskyttelse for alle mennesker.
Bildet heter Marija Zavetnica s plaščem, Beskytterinnen Maria med kappen. Bildet har også gitt navn til kirken hvor det er plassert. Kirken ble fullført i 1410 og hadde altså 600 årsjubileum det året jeg var der. Pave Benedict XVI erklærte 8. desember 2009 kirken for en basilika.
Mindre enn ti uker senere kunne jeg vandre opp de mange trappene til kirken og inn gjennom døren der altertavlen med det vakre bildet skinte mot meg.
Enda det var mye tid og mange opplevelser igjen av besøket i Ptuj, visste jeg at jeg var ved målet da jeg kunne gå fram til bildet og knele foran det. Noe var fullendt, en målsetting og en drøm, en storslått idé og en detaljert plan. Jeg fikk se bildet, fikk oppleve Marias beskyttelse og erkjente at jeg ikke var alene. Jeg tilhørte den store mengden som er samlet under Himmelens Dronning Marias beskyttende kappe.
Ved et sidealter i basilikaen tente jeg lys og knelte på nytt. Bakerst i kirken var det en god samling katolske souvenirer å få kjøpt; votivlys, bønnekort, medaljonger og små krusifikser. Utsalget var ubetjent. Det var bare å legge pengene i en låst og fastmontert kasse. Mitt reisefølge og jeg slapp en stor euroseddel ned i kisten og tok for oss av lys og souvenirer uten å overgå summen vi hadde gitt. Det var en stund for ettertanke, refleksjon og takksigelse. Ferden hadde virkelig ført oss til Ptujska Gora, og bildet av Marija Zavetnica s plaščem, Božja Porodnica, blagoslovjlena Devica, naša Gospa, fantes virkelig. 
Vi var pilegrimer den dagen, ekspresspilegrimer som tilbakela tusener av kilometer i løpet av en helg for å komme nær et 600 år gammelt bilde. Vi klarte det, og vi bar pilegrimens glede og takknemlighet med oss ut i vinterdagen utenfor.

- - -

 Halvannet år senere satt jeg ved et hagebord i Piran lengst vest i Slovenia, ved landets korte kyst mot Adriaterhavet, og drakk lokal grappa med min husvert. Jeg fortalte ham om mine tidligere reiser i landet, og jeg nevnte bildet av Den kappekledde Maria i Ptujska Gora. Da ble det stille hos min vert; han ble sittende tankefull og se på meg, så jeg måtte spørre om han kjente til bildet. "Javisst," sa han, "jeg er bare så forbauset over at du kjenner til det." Da fikk jeg bekreftet at dette var noe spesielt, en severdighet vel verdt en valfart.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar