tirsdag 10. desember 2013

Om å finne fram

De fleste vil gjenkjenne dette store bildet som en satellittvariant fra Google Maps. I den grad stedsnavnene er leselige for den som ikke kjenner seg igjen, skimtes den slovenske småbyen Ptuj øverst til høyre - eller kanskje jeg skulle si: I nordøst. I det diagonalt motsatte hjørnet, like over skalaen på 1 mile/1 km, ses stedsnavnet Ptujska Gora.
Når jeg her viser fram noe så intetsigende som et satellittbilde fra Slovenias landsbygd, er det i begeistring over hva Internett og ikke minst Googles tjenester kan hjelpe til med. Jeg er på vei til å beskrive en mangespektret pilegrimsferd jeg gjorde i februar 2010, og det er nødvendig å dokumentere fra satellittperspektiv hva jeg opplevde under de månederlange forberedelsene.
Saken var at jeg ønsket å reise til Ptuj i karnevalssesongen for å oppleve Kurentovanje, som er navnet på byens karneval der tusener av menn kler seg ut som kurenti, en slags fabelvesener med saueskinn, enorme sauebjeller og høye masker som dekker hele hodet og vel så det.
La meg si det med én gang: Denne beretningen fra Ptuj vil strekke seg over en hel serie fortløpende blogginnlegg. Ett av dem kommer til å ta for seg kurentene. Innlegget du leser akkurat nå, beskriver hva jeg fant ved hjelp av Google Maps lenge før reisen fant sted.
Ettersom jeg hadde begynt å gå til katolsk messe og var under opplæring for å konvertere da planene om en reise til Ptuj begynte å ta form, tenkte jeg at det kanskje fantes en særskilt helligdom i Slovenia, en severdighet av spesiell betydning som jeg kunne benytte anledningen til å besøke når jeg først skulle være i landet.
Jeg hadde vært i Slovenia et par ganger før og visste at dette er et hyggelig, lite land der folk har et ganske nært forhold til Den katolske kirke. Noen søk på nettet viste at det finnes et gammelt, utskåret madonnabilde i en landsens kirke øst i Slovenia, og denne kirken og madonnabildet er den viktigste helligdommen i det lille fjellandet.
Kirken ligger i Ptujska Gora, bare 15 km fra Ptuj. Med andre ord: Å ta del i karnevalet og samtidig få besøke Slovenias største katolske skatt viste seg å være det enkleste i verden.
Jeg frydet meg i en nesten uvirkelig erkjennelse over den enestående kombinasjonen det lå til rette for. Tenk, så viselig har de guddommelige innrettet det, tenkte jeg, at når jeg kommer til Slovenia som en søkende katolikk-wannabe, er helligdommen plassert godt innenfor rekkevidde før jeg kaster meg inn i karnevalsfesten under Kurentovanje.
Ja, så naivt og infantilt tenkte jeg faktisk, og det er langtfra siste gang at jeg har hatt glede av å observere en tilsynelatende guddommelig ledelse i virkeliggjøringen av mine drømmer, ønsker og planer.
Kort og enkelt kan jeg bekrefte at jeg ved hjelp av Google Maps fant fram til både Ptuj og Ptujska Gora. Jeg møtte kurenter i hopetall, og jeg fikk knele og tenne et lys i kirken med Slovenias kappekledde Madonna. De neste fire innleggene på denne bloggen vil fortelle om de viktigste opplevelsene under denne vinterlige pilegrimsferden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar