tirsdag 4. mars 2014

Hedensk og katolsk i Slovenia

 En etterlengtet helg er over, en helg med eventyrlige opplevelser i det fantastiske Slovenia. Helgen inneholdt, som ventet, et nytt møte med den hedenske skapningen kurant, som ifølge eldgamle sagn er på jakt etter sin kjæreste, Vesna - våren. Med sauebjeller i enorme dimensjoner, saueskinn og en rekke dyre- og fuglelignende trekk kommer kurantene småløpende gjennom byen, griper en ung dame i farten, men leverer henne vennlig og høflig tilbake. Lyden fra bjellene runger mellom de gamle bygningene, og det er vanvittig spennende å se hva de hårete skapningene har for hensikter.
Midt oppe i dette befant jeg meg sist helg. Vi var fire nordmenn, vi markerte oss godt slik nordmenn gjør, og vi ble uendelig godt mottatt.
Heldigvis var helgen ikke mer travel enn at vi rakk en ny tur til den fascinerende kirken i Ptujska Gora. Her er bildet av Den kappekledde Maria, vår Beskytterinne. Jeg har skrevet om mitt besøk på denne plassen fire år tidligere, og jeg opplever det som en gave å ha fått komme dit på ny. Marija Zavetnica s Plaščem strålte i lyset fra ettermiddagssola gjennom vinduene; det var en velsignelse å møte henne igjen i dette 614 år gamle tresnittet. 
Og resten av helgen befant jeg meg i Ptuj, Slovenias eldste by, utkledd med karnevalets aller letteste og aller billigste kostyme: En plasthjelm med horn og et 17. mai-flagg samt en tykk genser som var ny til OL på Lillehammer for 20 år siden. Det ble en suksess for alle oss fire nordmenn; vi ble lagt merke til og mottatt som både nordmenn og vikinger - real vikings, som slovenerne uttrykte det. Helgen var en berikelse, vel verdt å ha ventet på i 10 måneder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar