Vi har alle sett
bilder av det norske flagget som Roald Amundsen satte i isødet på Sydpolen i
1911. Vi har også sett på film og bilder hvordan Neil Armstrong og Buzz Aldrin
plantet det amerikanske flagget på månen i 1969. Å plante et flagg er å markere
hevd på et område. Flagget forteller på symbolsk vis hvem som var på stedet
først og som i all ettertid har eiendomsrett til stedet og omegnen.
I det tidligere
Jugoslavia ser det ut til å være religiøse symboler som markerer hvilken trosretning som har
hevd på de ulike delene av de nåværende landene. Ofte er det folket selv som
har sørget for å reise enten et kors, en minaret eller et kirketårn med en slik
høyde at byggverket blir synlig i vid omkrets, til skrekk og advarsel, til
spott og spe eller bare til orientering for utenforstående.
På bildene jeg har
brukt i de foregående innleggene fra Bosnia-Hercegovina, er det moskeenes
minareter og kampanilen ved katedralen i Mostar som tydeligst markerer hvem som
dominerer området.
På et fjell rett utenfor Mostar, vest for elven Neretva, er
det imidlertid reist et 30 meter høyt kors. Jeg nevnte dette i innlegget Reisen
gjennom Bosnia (2). På dette bildet ses korset nede fra byen, fotografert
med zoom:
Stort tydeligere kan man ikke gjøre det om målet er å si hva slags folk som hører hjemme i området. Jeg hadde bildene av
dette korset, denne veldige demonstrasjonen av Kirkens stedlige dominans, i
friskt minne da jeg for tredje gang tilbragte sommerferien i Piran, Slovenia, i
2011. Det var gått 3-4 år siden sist jeg var der i byen, og i løpet av den tiden
hadde det sannelig kommet opp et kors på toppen av Strunjan-neset mellom Piran
og nabobyen Izola. Korset var betydelig mindre enn det jeg hadde sett utenfor Mostar samme vår, men like fullt lett synlig fra sjøsiden. En båttur eller to til
Izola gir en fin avveksling under en ferie ved Slovenias korte kyst, og denne
gangen var det korset på toppen av åsen som fanget det meste av min
oppmerksomhet underveis. Se bildet nederst.
Noe er det som ikke
tiltaler meg når jeg ser et slikt gigantkors på toppen av et fjell. Noe sier
meg at dette er påtrengende, det er too much og ganske unødvendig. Men hvilke
forutsetninger har vel jeg for å avgjøre hva som er nødvendig i et lite land nord
på Balkan?
Slovenia er et land
der folk flest er katolikker, men som i mange andre moderne land er interessen
for Kirken og religionen dalende. Å plante et kors på et slik sted er en
markering av at området har vært dominert av kristne i svært lang tid og er det
fortsatt.
Samtidig forteller
korset at dette området er kristent - ikke muslimsk. Mindre enn femti mil mot
sørvest vet vi at de bosniske minaretene troner spisst og trassig til værs.
Korset på Strunjans nes markerer at her råder en annen tro, en annen
mentalitet. Men har korset en fredelig hensikt der det står? Er det reist i
takknemlighet og kjærlighet til Herren Gud og Kirken, eller ligger det mer grumsete
intensjoner i bunnen?
Jeg vet ikke, og
trolig fins det ikke noe svar på slike skeptiske spørsmål. Jeg må innrømme at
jeg ble litt skuffet over å finne samme type kjempesymboler i Slovenia som jeg
hadde sett så mange av i Bosnia året før. Like fullt holder jeg muligheten åpen
for at jeg er en amatør, en utlending fra et av verdens fredeligste og mest
blåøyde områder. Hva vet vel jeg om de religiøse uttrykksbehovene langs
Adriaterhavet?
Der korset er
plantet, er det trygt å være. Det er også et av budskapene i denne formen for
landskapsmarkering.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar