Forrige innlegg
beskrev de rent faktiske forholdene rundt likkledet i Torino. Teksten fortalte
også om all uvissheten som omgir kledets historie. I dag vil jeg skrive litt om
det mystiske avtrykket på kledet, bildet av den torturerte og definitivt døde mannen
som ser ut til å ha ligget i det.
Bildet ved siden av
teksten er en manipulert utgave av et utsnitt av bildet i forrige
innlegg. Bildet viser som nevnt en kopi av likkledet, og utsnittet til
venstre her er gjort negativt ved hjelp av en helt enkel menyfunksjon i et
bilderedigeringsprogram.
På dette bildet ses
tydelig mannens hode og ansikt, skuldre, mage, underarmer og hender. Når dette
er så mye mer tydelig i den negative versjonen av bildet enn i den positive,
skyldes det at avtrykket på likkledet er negativt. Vi som husker at vi måtte ha
film i kameraet for å ta bilder, og at framkalt film viste et bilde der mørke flater var lyse og lyse flater var
mørke, vi skjønner prosessen. Avtrykket av mannen på likkledet er negativt, som
på en gammeldags film. Dette til tross for at kledet og avtrykket beviselig er
mange hundre år eldre enn fotokunsten.
Mannen som oppdaget
denne egenskapen ved avtrykket, var fotografen Secondo Pia fra Torino. I 1898
fikk han lov til å fotografere likkledet, og da han hadde framkalt sine
fotoplater fra kameraet (dette var før man hadde film i kameraet), så han til
sin store forbløffelse at avtrykket var langt tydeligere og mer realistisk på
platene fra kameraet enn på selve likkledet.
Denne oppdagelsen
satte fart i forskningen på kledet og avtrykket.
Jeg må nå springe
raskt videre i det som for meg spiller størst rolle: Avtrykket på kledet, både
det skyggelagte negativbildet av mannskroppen og flekkene av blod fra sårene
han hadde på kroppen, lærer oss en hel del ting om korsfestelsen.
Det er nemlig
overveiende sannsynlig at mannen i avtrykket ble korsfestet etter å ha blitt
torturert. Fremdeles er ikke dette noe endegyldig bevis for at avtrykket
stammer fra Jesus, for romerne korsfestet hundrevis av personer i oldtiden. De
avgjørende sårene på mannen forteller derfor en hel del om hvordan mennesker
ble festet til korset.
På bildet øverst i
denne teksten ses tydelig en stor blodflekk (lyst parti på bildet) ved det som
ser ut som høyre håndledd, men som egentlig var mannens venstre håndledd. Dette
er tegn på at spikrene ikke ble slått gjennom håndflatene på den korsfestede,
men gjennom håndleddene. Forsøk som forskningsteamet STURP har gjort både med
dukker og med ekte lik, viser nemlig at senene og musklene i håndflatene ikke
er sterke nok til å holde vekten av kroppen oppe. I håndleddene derimot, vil
flere små knokler hindre spikrene i å trenge seg opp mellom fingrene. Derfor må
de korsfestede ha blitt spikret til sitt kors gjennom håndleddene.
Føttene ble lagt
oppå hverandre, og én lang spiker ble drevet gjennom begge føtter. Det ses
tydelig på likkledets avtrykk at den døde har den ene foten liggende innunder
den andre, og det ene kneet er mer bøyd enn det andre.
På bildet øverst ser
vi en stor, lys flekk til høyre, altså ved det som var mannens høyre sideparti.
I pannen ses en rekke små, lyse flekker, og underarmene har striper av samme
type. Alt dette er størknet blod fra sår som den døde har hatt på kroppen. Mange
vil mene at blodflekken på høyre side stammer fra et stikk av en skarp
gjenstand, f.eks. et spyd, og at de små flekkene i pannen skyldes skarpe
gjenstander som har vært festet rundt hodet.
Tankene på
tornekronen og spydstikket i siden ligger på lur, og det begynner å stemme litt
for godt med skildringen av den
korsfestede Jesus og skjebnen han led.
Likkledet i Torino
utfordrer vår intelligens, sa en gang pave Johannes Paul II. Når de faktiske
forholdene omkring avtrykket på kledet går opp for oss, er det umulig å tenke
at noen annen enn Jesus Kristus kan ha vært innhyllet i det mens han lå i
graven. Kledet er og blir en gåte, et irritasjonsmoment eller en vits for dem
som ikke ønsker å tro, og en styrke og næring for dem som ønsker det.
I neste tekst vil
handle om det avgjørende: Oppstandelsen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar