Denne bloggen er
kommet inn i sin siste fase. Palmesøndag skrives siste innlegg; bare fire
innlegg gjenstår. Jeg har kapasitet til å holde det gående lenger, men jeg har
funnet det både riktig og hensiktsmessig å la denne bloggen få sin ende. Bare
ett tema gjenstår. Det er dette jeg vil bruke de fire siste innleggene på.
I tekstene jeg har
skrevet her siden første søndag i advent 2013, har jeg fortalt om mine høyst
personlige opplevelser på kjente og ukjente pilegrimsmål i en rekke land i
Europa. Opplevelsene har i mange tilfeller vært dype, i hvert fall for meg
selv, og de har vært minneverdige. Det er derfor jeg har valgt å skrive om dem.
Det har vært refleksjoner nok til å fortelle en hel del og likevel beholde noe
for meg selv.
Alle besøkene på
ulike pilegrimsmål har framfor alt vært lærerike. Forberedelsene og de
uformelle studiene etterpå har gitt meg verdifull innsikt og har gitt varig
næring til min katolske tro. Som jeg hele tiden har betonet, har det ikke spilt
noen rolle at pilegrimsreisene har foregått i ekspressfart. Tiden før og etter
reisen har i hvert eneste tilfelle blitt svært meningsfylt takket være
pilegrimsmålets innhold og egenart.
Jeg står foran det
ultimate pilegrimsmålet, et mål så fullt av kunnskap og forskning, så preget av
gåter og undring at diskusjonen kanskje aldri vil ta slutt. Dette er Herren
Guds gave til menneskeheten, et fotavtrykk for ettertiden, en hilsen fra den himmelske
virkeligheten som vi mennesker i liten grad klarer å ta inn over oss.
Jeg tenker på La
Santa Sindone, det hellige likkledet i Torino. Den katolske kirkes eiendom
siden 1983, en historisk artefakt så hemmelighetsfull og samtidig så bugnende
av vitnesbyrd og forklaringer at den kan gi kunnskap til et helt liv.
Likkledet er i beste
fall omstridt, i verste fall foraktet og fornektet. Like fullt har det gitt
opphav til en egen vitenskap, sindonologi, et fag som beskjeftiger forskere og
studenter i en rekke land i verden. De prøver å finne svar på en gåte: Hvordan
kan et fotografisk avtrykk av en død person dannes på en eldgammel linduk? Og:
Hvordan forholder vi oss til en artefakt som det ikke lar seg gjøre å fastslå
alderen og opprinnelsen til?
Jeg har vært i
Torino; reisen var omtalt i innlegget "Torino,
Piemonte" den 14. mars. I den neste uka følger tre blogginnlegg der
jeg forteller om likkledet, som jeg har lest så mye om og vært så nær.
Kunnskapen om likkledet har gitt meg ny innsikt i korsfestelsens lidelser, det
har gitt meg økt tro på oppstandelsen, og framfor alt: Det har gitt meg et nytt
gudsbilde.
Nå som denne bloggen
nærmer seg varig stillstand, ser jeg at den nok har hatt en svært beskjeden
oppgave utad. Den har først og fremst vært mitt eget redskap for meg selv og
mine pilegrimserfaringer, et sted å samle opp inntrykk, refleksjoner og
kunnskap. Ifølge besøksstatistikken har ett innlegg blitt lest av svært mange
besøkere, nemlig teksten om den norske messen i Basilica di San Carlo al Corso
sist høst. Dette oppnådde å bli linket til fra Den katolske kirkes norske
hjemmesider, og besøkstallene spratt til værs. Noe besøk ble det også på
teksten om Ketil Bjørnstad og Erik Hillestads verk "Messe for en såret jord". Alle de andre tekstene, de som virkelig beskriver mine
observasjoner, tanker og følelser på til dels svært eksotiske pilegrimsmål, er
bare blitt kikket på av mindre enn 10 gjester, mange av dem trolig uten
norskkunnskaper. Derfor er det grunn til å undres over at jeg fortsatt finner
mening i denne skrivingen.
Den gagner meg selv,
og det er utvilsomt motivasjon nok. Derfor setter jeg sluttstrek nå som jeg
selv ser at jeg har nådd enden, høydepunktet og konklusjonen. Veien har vært
snirklete og har beveget seg via kirker og pilegrimsmål i 10 land. Her ender
siste refleksjon, og bloggens fire siste tekster følger.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar