I forrige innlegg
forsøkte jeg å beskrive avtrykket på likkledet i Torino og at det spesielle er
at avtrykket er negativt. Dette ble oppdaget så sent som i 1898, da kledet for
første gang ble fotografert.
Blodsporene på
likkledet gir også kunnskap om hvordan en korsfestet ble spikret til korset, og
det forklarer hvordan døden kunne inntre når kroppen i de fleste tilfellene var
gjennomhullet bare ved håndleddene og gjennom føttene. Forsøk som forskerne har
gjort både med ekte lik og med dukker, har vist at brystkassen ble så utspilt
når kroppen hang etter håndleddene at den korsfestede ikke klarte å trekke
pusten uten å skyve seg opp ved å spenne føttene mot spikeren gjennom føttene.
På den måten kunne luften i lungene pustes ut og ny luft trekkes inn. Vekten
måtte altså skiftes fra håndleddene til føttene. Smertefullt var det uansett
hvor en vekten ble lagt.
Ifølge evangeliene
kom soldatene ved solnedgang og knuste beina på de korsfestede som ennå viste
tegn til liv. Dermed ble de arme fangene ute av stand til å skyve opp vekten av
kroppen for å puste ut og trekke ny luft. Langsomt ble de kvalt av mangel på ny
oksygen, og døden ville endelig inntre langsomt og under stor pine.
Den døde mannen som
på en eller annen måte er blitt avbildet på likkledet i Torino, var som nevnt
svært blodig. Kledet må ha klistret seg til de mange åpne sårene.
Det er imidlertid
ingen spor etter bevegelse da kroppen ble fjernet fra likkledet. Blodet er ikke
på noe sted gnidd utover fra de blodige sårene. Flekkene av blod har konturene
i behold.
En av de mange
filmene jeg har sett fra forskningen på likkledet, presenterte en forklaring på
dette: Den døde kroppen forsvant plutselig ut av innpakningen i likkledet. Det
ene øyeblikket lå mannskroppen der med det lange kledet under og over seg, i
det neste øyeblikket var han ute av det, og kledet bare sang sammen som et tomt
hylster.
Jeg blir fristet til
å si som i barnebøkene: Vips! Med ett var han ute av likkledet og sto ved siden
av og så på det.
Denne tanken er så
slående at jeg i min enfoldige fromhet godtar den. Dette er oppstandelsen fra
de døde, seieren over døden og graven. Det er mulig fordi den døde var Guds
Sønn. Da menneskekroppen var død, levde fortsatt den guddommelige i den og tok
den brått ut av dødens grep.
Så seint som for 2
måneder siden, i februar 2014, lanserte forskere ved det polytekniske
universitetet i Torino en
teori om at et jordskjelv i år 33 kan ha utløst en strøm av nøytroner som
kan ha forårsaket avtrykket på kledet. Teorien er naturligvis blitt imøtegått
av alle som mener å ha peiling på slike ting, men jeg likte veldig godt å lese
på nettet og se på NRK at enda en teori er lansert, enda et forsøk på bevis er
presentert, og enda en forklaring på det ellers umulige avtrykket er publisert
for alle oss undrende i verden.
I mine øyne, for
mitt naive blikk, er dette enda et tegn på at likkledet i Torino kan ha
innhyllet Frelseren selv, dekket hans kropp i graven og blitt etterlatt idet
han på guddommelig vis reiste seg og steg ut av graven.
Det ene øyeblikket
et lik i en linduk, det andre øyeblikket en levende mann. Guds Sønn.
Det er noe ved Kirkens nesten 1700 år gamle bekjennelse til "én Herre, Jesus Kristus,
Guds enbårne sønn, Gud av Gud, lys av lys, sann Gud av den sanne Gud, født - ikke skapt
- av samme vesen som Faderen."
Begrepet lys spiller
en stor rolle i denne sammenhengen. Et sterkt lys kan ha medvirket til at
avtrykket ble avsatt på kledet, og det kan sikkert også ha vært synlig som et
blaff i forbindelse med et mulig jordskjelv, slik den nyeste forskningen
hevder.
Sønnen er født av
samme vesen som Faderen. Det er dette vesenet som er så forunderlig, så
overjordisk og så prisgitt vår forestillingsevnes menneskelige begrensninger.
Gud er lys og
kjærlighet, skaperkraft og allmakt. Oppstandelsen påskedag var bare ett av
uendelig mange tegn på guddommen.
Dette er uendelig
stort, mye større enn jeg evner å sette ord på. Dette er min lærdom fra
likkledet i Torino, dette er mitt fornyede og forsterkede gudsbilde, og dette
får alt det forunderlige og utrolige til å framstå som troverdig i mitt
katolske univers. Takket være for- og etterarbeidet for min reise til Torino
våren 2012 er min religiøsitet fornyet og utvidet og mitt gudsbilde endret og
forklaret.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar